Monday 11 November 2019

Bolehkah MCA menang di Tanjung Piai?

Assalamualaikum!

Lama I tak menulis di sini. Most bloggers dah berhijrah ke Instagram! lebih mudah tempek gambar dan come up with entah apa-apa caption voila! 10k likes heheheheheh. Hey! don't get me wrong I love Instagram too you know! Tapi tak famous dan glamour and what so ever. Ishhhhh  malas aih famous2 ni. Nak keluar pun nak kena bergaya. Nak beli kuih keria pun kena pakai lipstick oh no way jose! I value kehidupan yang bebas dan bermalas-malasan tanpa perlu menjaga kecantikan 24 jam! life is too short to be pretty all da time! hehe 

nota:  kerajinan of coz asas kecantikan 


Al - fatihah dan doa semoga roh my late friend Sham ditempatkan bersama roh-roh orang yang beriman dan bertaqwa kepada Maha Pencipta. Amin yra. Arwah sering baca blog sendu I ni. Hidup segan mati tak mau-mau. Sham dah takde maka takde lagi komen-komen darinya. Allah lebih sayangkan Sham itu dah pasti. Moga ahli keluarga Sham tabah menghadapi dugaan dan ujian ini. Amin YRA.

nota:  Sham minat siti nurhaliza. 

Now let's talk about PRK Tanjung Piai. Bolehkah MCA memenangi kerusi ini? Jawapan I dah pasti tak tau. Hanya Allah SWT yang tahu jawapannya. Tak kiralah apa pun yang berlaku sabotaj ke tikam belakang ke atau fair play ke still sekiranya Allah takdir kan MCA yang menang maka menanglah kalau takdirnya Allah tentukan parti Mahathir menang maka begitulah jua sebaliknya.

A month before penamaan calon a friend came and mentioned to me about UMNO should contest the tanjung piai seat. I told him why did you say that? Kan kawasan melayu? kata my friend. I told him every PRK adalah unik dengan taburan penduduk yang berbeza bukan sahaja dari segi bilangan malah budaya dan kepercayaan.  Selepas BN tumbang PRU yang lalu, I believe BN dan parti tunjang UMNO belajar sesuatu yang amat berharga. Selain daripada mengenali dengan lebih jelas siapa kawan ketawa siapa kawan menangis, UMNO juga belajar bahawa tiada satu kawasan pun dalam keadaan sekarang ini yang selamat baik di tempat majoriti melayu apa tah lagi yang melayu hanya minoriti. 

UMNO bukan parti racist! ha i love the slogan. UMNO menjaga hak kepentingan melayu tanpa bersifat racist! I told my friend nope saya percaya UMNO tidak bertanding  Tanjung Piai Seat. Instead MCA yang akan bertanding. However I did explain to my friend why am very firm with my prediction. 

The Prediction

1.  MCA  perlu tahu dan yakin sekiranya menang, orang melayulah yang ramai menyokong calonnya. Ini adalah mesej jelas. Melayu tidak racist. Bukti yang jelas lagi nyata. sekiranya kalah, lihat undi MCA siapa lebih banyak mengundi anda. MCA perlu bangun dari tidur yang panjang. They should have the balls to tell his voters that MCA is relevant and UMNO tidak racist.

2.  Sekiranya MCA kalah I personally think pada ketika itulah UMNO has the rights untuk mengambil semula kerusi Tanjung Piai pada PRU akan datang. Ini adalah kerana peluang dan kepercayaan telah diberi kepada MCA pada PRK kali ini. Don't ever say this is not the right time to test MCA's strength. Masa yang ada gunakan tidak ada istilah nanti dan tunggu. Peluang harus direbut dan digunakan sebaik mungkin.  

What if MCA kalah dan PRU akan datang UMNO still tidak mengambil semula kerusi ini? oh well itu hanya membuktikan UMNO terlalu akrab dengan MCA which I percaya pergolakkan kecil pasti akan berlaku di kawasan tersebut.  Semangat setiakawan tidak bermakna perlu mengalah sepanjang masa. I believe MCA juga tidak mau berada di dalam kapal yang  bocor. MCA has helped UMNO pada ketika susah dahulu (ketika Mahathir Mohamad terpaksa melepaskan jawatan perdana menteri sementara waktu kepada Ling Liong Sik) therefore am very sure MCA boleh bertimbang rasa dalam perkara ini - you have no idea right? google la yong :D

 Can BERSATU win? 

Sepanjang pemerintahan Barisan nasional selama mana Tanah Melayu mencapai Kemerdekaan hinggalah PRU yang lepas, belum pernah parti kerajaan tewas berulang kali (repeatedly) di dalam PRK. Tewas ya ada. Tapi tewas secara hatrik belum pernah.   

My personal opinion, when BERSATU meletakkan calon seorang lelaki yang berstatus Imam, ini bermakna PRK ini adalah sesuatu yang massive. Sesuatu yang by hook or by crook The goverment party MUST WIN.  I am pretty sure BERSATU will do anything to win. Read by hook or by crook you will understand. :D BERSATU  has no choice. Sekiranya tewas many will see parti BERSATU hanyalah parti di tepi gantang. 

Kesimpulannya my prediction on siapa yang mewakili Barisan Nasional tepat! 

Now let see how far and vicious BERSATU will go to win

Harus di ingat menang kalah BERSATU both will benefit BN jangka pendek dan jangka panjang. 

nota: Sebelum PRU yang lepas, I have heard people said even PR put flying pig as a calon the party will win. Now can they still use this metafora? Politik tidak mudah dijangka! Tak percaya? look at GERAKAN! really? mereka bertanding? I dont write about joker. At least for the time being :P

3 comments:

A m m i said...

hi babe..
Al-Fatihah buat Sham... yup she's the one who always leave comments on my blog as well.

I still blog babe.. coz I don't do IG as much as you do. Mak org tua-tua...mak main tulis2 je hahahah

Ms Pearl said...

babe!!!!!

miss her...al fatihah

MZ said...

Jaga2 yer...pompuan ni nama dia hani...hobi dia suka bermadu...dia suka dekat laki org....